Oferta
Logopedia
Zajęcia logopedyczne w Centrum Terapii i Diagnozy Koala w Ząbkach kierowane są do dzieci, młodzieży i dorosłych, którzy potrzebują wsparcia w zakresie wad wymowy, zaburzeń mowy, opóźnionego rozwoju mowy, niepłynności mowy lub wyrazistości mowy. Nasi specjaliści przygotowują plan terapii logopedycznej indywidualnie do potrzeb i możliwości dziecka lub dorosłego.
Zgłoś się na konsultację logopedyczną, jeśli obserwujesz u swojego dziecka lub u siebie:
- wadliwą realizację głosek (np. seplenienie, rotacyzm)
- omijanie lub przestawianie sylab w wyrazach
- opóźnienie rozwoju mowy
- mowę bezdźwięczną (np. supa-zupa, fota-woda)
- trudności z rozumieniem i wykonywaniem poleceń
- zaburzenia mowy i komunikacji
- jąkanie, niepłynność mowy
Konsultacja logopedyczna
Podczas spotkania z rodzicami dziecka lub Pacjentem dorosłym w ramach konsultacji logopedycznej, logopeda przeprowadza wywiad logopedyczny na temat rozwoju dziecka, wstępnie ocenia komunikację oraz budowę i sprawność aparatu artykulacyjnego i nakreśla indywidualne wsparcie logopedyczno-diagnostyczne dostosowane do potrzeb Małego albo Dużego Pacjenta.
Diagnoza logopedyczna
W celu otrzymania rzetelnej diagnozy logopedycznej konieczne jest przeprowadzenie 3 spotkań diagnostycznych, podczas których zbierany jest szczegółowy wywiad z rodzicem lub Pacjentem dorosłym na temat rozwoju i zaobserwowanych trudności, pełne badanie logopedyczne, obserwacja dziecka oraz przekazanie diagnozy rodzicom/Pacjentowi. Diagnoza logopedyczna dziecka przeprowadzana jest w komfortowej atmosferze w formie zabawy. Jeśli podczas procesu diagnostycznego zostaną wyłonione pewne obszary mowy i komunikacji, które wymagają wsparcia będzie to wskazanie do rozpoczęcia terapii logopedycznej.
Terapia logopedyczna
Terapia logopedyczna obejmuje profilaktykę zaburzeń mowy, stymulowanie rozwoju mowy, korygowanie wad wymowy oraz kształtowanie umiejętności komunikacyjnych. Zajęcia logopedyczne z dziećmi odbywają się w formie zabawy, podczas której dziecko otrzymuje wsparcie w zakresie kompetencji artykulacyjnych, językowych i komunikacyjnych.
Neurologopedia
Zakres oddziaływań neurologopedy jest bardzo szeroki. Neurologopeda zajmuje się wczesną interwencją neurologopedyczną maluszków, czyli wsparciem w karmieniu piersią i butelką, oceną ssania, odruchów oralnych, dobraniem odpowiedniego smoczka czy gryzaka, a także wsparciem w rozszerzaniu diety. W obszarze działań neurologopedy jest także praca z osobami z całościowymi zaburzeniami rozwoju, z chorobami genetycznymi oraz neurologicznymi. Terapia neurologopedyczna obejmuje także dzieci i dorosłych z uszkodzeniami ośrodkowego lub/i obwodowego układu nerwowego.
Terapia miofunkcjonalna
Terapia miofunkcjonalna to forma terapii logopedycznej, która skupia się na diagnostyce, ocenie i leczeniu zaburzeń funkcji mięśni ustno-twarzowych.
Jest ona skierowana do wszystkich pacjentów z problemami funkcji mięśni ustno-twarzowych:
- z obniżonym i wzmożonym napięciem mięśniowym okolic twarzy
- z problemami artykulacyjnym
- z wadami rozwojowymi
- z bezdechem sennym
- z nieprawidłową pozycją spoczynkową języka, warg i żuchwy
- z problemami w gryzieniu, żuciu i połykaniu
- z parafunkcjami w obrębie narządu żucia
- po zabiegach chirurgicznych
- borykającymi się z nadmiernym ślinieniem
Działania terapeutyczne w mioterapii obejmują kształtowanie prawidłowych wzorców ruchowych mięśni ustno-twarzowych, eliminację nieprawidłowych nawyków i poprawę funkcji mowy.
Terapia integracji sensorycznej
Integracja sensoryczna jest procesem, dzięki któremu mózg segreguje informacje, które otrzymuje ze wszystkich systemów zmysłowych: słuchu, wzroku, węchu, dotyku, smaku oraz propriocepcji i czucia głębokiego. Terapia integracji sensorycznej ma na celu nauczenie dziecka adekwatnych reakcji na bodźce.
Zgłoś się na diagnozę integracji sensorycznej, jeśli obserwujesz u swojego dziecka:
- nadpobudliwość, nadruchliwość
- nadwrażliwość na bodźce dźwiękowe lub dotykowe
- zaburzenia równowagi, potykanie się
- problemy z koordynacją ruchową
- obniżenie progu bólu lub nadreaktywne reakcje na intensywne bodźce
- zachowania agresywne i autoagresywne
- zaburzenia modulacji napięcia mięśniowego
- lęk przed bujaniem się, huśtaniem, kręceniem
- obniżona koncentracja
- obniżona orientacja w przestrzeni
- obniżona orientacja w schemacie ciała
Terapia karmienia i wybiórczości pokarmowej
Zdarza się, że dzieci mają trudności z jedzeniem. Terapia karmienia ma na celu naukę jedzenia w bezpiecznych i komfortowy dla dziecka sposób. Staramy się, aby dzieci przez zabawę stopniowo oswajało się i poznawało nowe produkty. Zajęcia dedykowane są dzieciom, które potrzebują wsparcia w zakresie ssania, gryzienia, żucia, połykania oraz pobierania jedzenia z łyżeczki lub napoju z kubeczka. Mogą okazać się pomocne dla dzieci, które odmawiają jedzenia nowych produktów, mają lęk przed ich próbowaniem. Warto udać się do specjalisty, aby omówić swoje wątpliwości związane z karmieniem.
Pielęgnacja niemowląt i masaż Shantala
Zdarza się, że dzieci mają trudności z jedzeniem. Terapia karmienia ma na celu naukę jedzenia w bezpiecznych i komfortowy dla dziecka sposób. Staramy się, aby dzieci przez zabawę stopniowo oswajało się i poznawało nowe produkty. Zajęcia dedykowane są dzieciom, które potrzebują wsparcia w zakresie ssania, gryzienia, żucia, połykania oraz pobierania jedzenia z łyżeczki lub napoju z kubeczka. Mogą okazać się pomocne dla dzieci, które odmawiają jedzenia nowych produktów, mają lęk przed ich próbowaniem. Warto udać się do specjalisty, aby omówić swoje wątpliwości związane z karmieniem.
Terapia Czaszkowo-Krzyżowa
Terapia czaszkowo-krzyżowa jest jedną z metod terapii manualnej, blisko spokrewniona z osteopatią. Wpływa na zmniejszenie napięcia struktur łączno-tkankowych, regulację przepływu płynu mózgowo-rdzeniowego, mobilność kości czaszki i kości krzyżowej, Oddziałując holistycznie na nasze ciało pomaga zrównoważyć aktywność układu nerwowego, zmniejszyć ból, napięcia, blokady, stres – działa na ciało, jak i sferę emocjonalną.
W organizmie ludzkim obok rytmów bicia serca i oddechu istnieje jeszcze jeden rytm, w którym porusza się płyn mózgowo-rdzeniowy. Specyficzny ruch związany z produkcją i absorpcją płynu mózgowo-rdzeniowego ma wpływ na zachowanie równowagi pomiędzy układem nerwowym, trzewnym i hormonalnym. Prawidłowy rytm odpowiada także za regenerację całego organizmu – napięcia w oponach czaszkowych oddziałują bowiem na system mięśniowo-powięziowy ciała. Czasem ten przepływ ulega zablokowaniu, co w konsekwencji może powodować objawy somatyczne, jak napięcia, bóle, lub emocjonalne – brak energii do życia. U dzieci może to prowadzić do rozmaitych zaburzeń i dysfunkcji w rozwoju psychomotorycznym, poznawczym i emocjonalnym.
Celem terapii jest, poprzez świadomy dotyk wzmacnianie naturalnego rytmu i usunięcie blokad w przepływie płynu mózgowo-rdzeniowego. Terapeuta pracuje w sposób nieinwazyjny, posługując się bardzo delikatnym dotykiem – tzw. motylkowym – którego siłę nacisku szacuje się na ok. 5 gram. Te niezwykle subtelne techniki oddziałują na funkcje układu craniosakralnego, a tym samym na funkcjonowanie układu nerwowego, mięśniowego, powięziowego, endokrynologicznego, limfatycznego, pokarmowego, oddechowego, a nawet kostnego. Terapia ta jest całkowicie bezpieczna zarówno dla dzieci, kobiet w ciąży oraz osób starszych.
Terapia czaszkowo-krzyżowa polecana jest przy:
- bólach głowy, w tym migrenach,
- bólach kręgosłupa,
- bólach niewiadomego pochodzenia,
- zaburzeniach menstruacji i bólach piersi przed menstruacją,
- skoliozach i wadach postawy,
- nadpobudliwości u dzieci,
- nocnym moczeniu u dzieci,
- zaburzeniach koncentracji,
- zaburzeniach snu,
- zaburzeniach takich jak: dysleksje, tiki, jąkanie się,
- nerwicy,
- depresji,
- traumach związanych z trudnym porodem, wadach okołoporodowych i rozwojowych dzieci (wzmożone, obniżone napięcie mięśniowe, kręcz szyi),
- autyzmie,
- trudnościach dzieci w uczeniu się,
- alergiach,
- nietolerancjach pokarmowych,
- dla kobiet w ciąży może być przydatna jako przygotowanie do porodu.
Przeciwwskazania:
- zapalenie opon mózgowych w ostrym stanie,
- guzy występujących w czaszce,
- tętniaki,
- udar mózgu w początkowej fazie,
- wodogłowie bezkomorowym,
- wysoka temperaturze,
- świeże urazy ortopedyczne do 48 godzin,
- niewygojone rany czaszki,
- ostre stany zapalne np. stawów,
- choroby psychiczne (schizofrenia, psychoza maniakalno-depresyjna).
Jak to wygląda?
W trakcie terapii pacjent leży na plecach, w ubraniu. Mimo, że ta forma terapii nie wymaga bezpośredniego kontaktu ze skórą pacjenta, zalecana jest dla pacjenta luźna, nie krępująca ruchów odzież. W czasie zabiegu terapeuta stosuje konkretne układy terapeutyczne. Dzięki delikatnemu dotykowi motylkowemu możliwe jest rozluźnienie tkanek miękkich i kostnych w obrębie układu czaszkowo-krzyżowego (czaszki, kręgosłupa i kości krzyżowej).
Czego mogę się spodziewać w trakcie i po zabiegu?
Pacjent po zabiegu często jest wypoczęty i rozluźniony. Jeśli w czasie sesji następuje uwolnienie traumatycznego przeżycia, w zależności od indywidualnych uwarunkowań terapii mogą towarzyszyć mimowolne ruchy ciała, drgania, zmiany rytmu oddechowego, reakcje emocjonalne typu śmiech, płacz, uczucie zimna lub gorąca. Równie dobrze może się zdarzyć, że pacjent nie będzie odczuwał dodatkowych wrażeń, co nie oznacza, że terapia nie działa. Należy pamiętać, że każdy pacjent reaguje na swój sposób i na poprawę kondycji psychosomatycznej można liczyć po serii spotkań z terapeutą.
Fizjoterapia dzieci i młodzieży
Zdarza się, że dzieci mają trudności z jedzeniem. Terapia karmienia ma na celu naukę jedzenia w bezpiecznych i komfortowy dla dziecka sposób. Staramy się, aby dzieci przez zabawę stopniowo oswajało się i poznawało nowe produkty. Zajęcia dedykowane są dzieciom, które potrzebują wsparcia w zakresie ssania, gryzienia, żucia, połykania oraz pobierania jedzenia z łyżeczki lub napoju z kubeczka. Mogą okazać się pomocne dla dzieci, które odmawiają jedzenia nowych produktów, mają lęk przed ich próbowaniem. Warto udać się do specjalisty, aby omówić swoje wątpliwości związane z karmieniem.
Terapia ręki
Zdarza się, że dzieci mają trudności z jedzeniem. Terapia karmienia ma na celu naukę jedzenia w bezpiecznych i komfortowy dla dziecka sposób. Staramy się, aby dzieci przez zabawę stopniowo oswajało się i poznawało nowe produkty. Zajęcia dedykowane są dzieciom, które potrzebują wsparcia w zakresie ssania, gryzienia, żucia, połykania oraz pobierania jedzenia z łyżeczki lub napoju z kubeczka. Mogą okazać się pomocne dla dzieci, które odmawiają jedzenia nowych produktów, mają lęk przed ich próbowaniem. Warto udać się do specjalisty, aby omówić swoje wątpliwości związane z karmieniem.
Trójpłaszczyznowa terapia manualna wad stóp
W metodzie tej stosuje się charakterystyczne chwyty diagnostyczne, pozwalające zobrazować problem oraz oceniać efektywność terapii. Terapia manualna jest wzmocniona poprzez czynnościowe bandażowanie, co pozwala utrzymać efekty prowadzonej terapii.
Zaletą terapii jest to, iż po odpowiednim instruktażu przeprowadzonym przez terapeutę mają Państwo możliwość codziennego oddziaływania terapeutycznego w warunkach domowych. Terapia dedykowana jest dzieciom w wieku od 3 m-ca życia do 6 lat i więcej.
Największą skuteczność zauważa się w wieku noworodkowym i niemowlęcym.
Dzięki tej metodzie można leczyć następujące wady :
- stopa płasko-koślawa,
- stopa sierpowata,
- stopa końska,
- stopa końsko-szpotawa,
- ograniczenia w obrębie stawów biodrowych,
- kombinacje powyższych problemów.